تبلیغات
تغذیه.سلامتی.خانه داری - مدیریت بهتر زمان در خانه داری

مدیریت بهتر زمان در خانه داری

نویسنده :ارتین بالایی
تاریخ:1390/06/20-11:45 ب.ظ


چند توصیه برای مدیریت بهتر زمان در خانه داریحتما شما هم روزهایی را پشت‌سر گذاشته‌اید که از خروسخوان صبح تا پاسی از شب گذشته، مشغول کار بوده‌اید ولی باز هم وقت کم آورده‌اید.

صبح تند صبحانه را آماده کرده‌، بچه‌ها را لباس پوشانده و به مدرسه برده‌اید، خودتان هم تا ظهر سرکار رفته‌اید و سپس به دنبال آنها رفته و به خانه آورده‌اید، ناهارشان را سریع آماده کرده و داده‌اید.
کمی به درس و مشق بچه‌ها رسیده‌اید،‌ بعد هم بیرون رفته‌اید تا برای شب که مهمان دارید، خرید‌های لازم را انجام دهید. وقتی یک طرف میوه‌ها و سبزی نشسته، طرف دیگر اتاق‌های بهم ریخته و شلوغ را دیده و به ساعت نگاه کرده‌اید،‌ حتما آرزو کرده‌اید ای کاش زمان متوقف می‌شد تا شما بتوانید قبل از رسیدن مهمان‌ها همه چیز را سروسامان دهید. شاید هم از کوره در رفته و با عصبانیت سربچه‌ها داد زده‌اید که اسباب ‌بازی‌هایشان را جمع کرده و در جارو کردن منزل به شما کمک کنند. احتمالا آخر شب وقتی بعد از رفتن مهمان‌ها، بهم ریختگی مجدد خانه و انبوهی از ظرف‌‌های نشسته را در آشپزخانه دیده‌اید، آهی حاکی از خستگی و درماندگی کشیده‌اید و چشمانتان را بسته‌اید تا دیگر نبینید فردا صبح جمعه چقدر کار برای انجام دادن دارید.
همه ما آرزو داریم طوری به کارهای روزانه منزل رسیدگی کنیم که همه چیز مرتب و تمیز باشد و در ضمن ساعاتی را هم برای گذراندن اوقات خوش در کنار خانواده و تفریح یا پرداختن به کارهای مورد علاقه خود داشته باشیم. حتما چیزهایی راجع‌به مدیریت زمان شنیده‌اید.شما هم به عنوان یک خانه‌دار که مسئولیت مدیریت خانه را به عهده دارید، با روش‌های زیر می‌توانید بهره بیشتری از ۲۴ ساعت روزانه‌تان ببرید.

● ترتیب کارهای خود را تغییر دهید
یافتن روش متفاوتی برای انجام یک کار، آسانتر از تغییر اهداف و معیار‌های انجام آن کار است. ترتیب جدید کار را طوری تنظیم کنید که بتواند قابلیت‌ها و توانایی‌های شما را افزایش داده و زمان کمتری از شما بگیرد. با دوراندیشی شما می‌توانید این تغییر را صورت دهید. مثلا می‌دانید که ممکن است فرزندتان بطور غیر منتظره در آینده بیمار شود، پس شما باید برای مراقبت از او از قبل برنامه‌ریزی کنید. هیچ چیز به اندازه کودک بیماری که برای مراقبت او هیچ تدبیر احتمالی نداریم، تعادل زندگی ما را بهم نمی‌ریزد.
هیچ واقعه‌ای مایوس کننده‌تر از این نیست که وقتی قرار است سر کار بروید در آخرین لحظه بفهمید که باید کودکتان را به جایی ببرید.هنگام برنامه‌ریزی و سازماندهی زمان،‌ باید در راس فعالیت‌های خانواده باشید. یک برنامه روزانه یا تقویم در آشپزخانه یا هر جای دیگر نصب کنید، طوری که همه آن‌را ببینند. با این روش مطمئن خواهید بود که همه می‌دانند باید مسئولیت‌های ذکر شده در برنامه‌ خانواده را تمام و کمال انجام دهند و البته از کارهای یکدیگر هم خبرخواهند داشت.
در این صورت دیگر کمتر پیش خواهد آمد که در آخرین لحظات ممکن از شما بخواهند کاری را برای آنها انجام دهید. راه دوم برای تغییر ترتیب کارها این است که آن کار را در زمان دیگری از روز انجام دهید. مثلا اگر ۲ ساعت در روز طول می‌کشد که خانه را تا حد دلخواهتان تمیز کنید و شما عصرها بعد از برگشتن از سرکار، فرصت کافی برای انجام آن پیدا نمی‌کنید، می‌توانید زمان آن را تغییر دهید. یک ساعت قبل از رفتن سرکار و یک ساعت هم عصر به این کار رسیدگی کنید.راهبرد دیگر این است که مقدار مشخصی از زمان را برای هر کار اختصاص دهید و زمانی که وقت آن تمام شد، به کار دیگری بپردازید. در این حالت می‌توانید در نظر بگیرید که یک کار بزرگ از چند قسمت کوچکتر تشکیل شده است.
اگرچه تمیز کردن همه پنجره‌های خانه در هر هفته خیلی کار شاقی بنظر می‌رسد اما اگر هر هفته یکی از پنجره‌ها را تمیز کنید،‌ در عرض یک ماه،‌ بدون اینکه فشار زیادی به شما وارد آید و زمان زیادی از شما بگیرد، همه پنجره‌های خانه را تمیز کرده‌اید.
روش خوب دیگر این است که کارهای سخت را زمانی انجام دهید که سر حال هستید و بالاترین حد انرژی را دارید. اگر قرار است تمیز کردن و تی کشیدن کف آشپزخانه تا پایان روز انجام شود اما آخر وقت می‌بینید که توان انجام آن را ندارید، این کار را به آغاز روز واگذار کنید.
بعضی خانم‌ها ترجیح می‌دهند نیم تا یک ساعت زودتر از زمانی که بقیه افراد خانواده بیدار می‌شوند،‌ از خواب برخیزند تا به خودشان فرصت کافی برای انجام کارهای شخصی و منزل را بدهند،‌ مثلا صبحانه را آماده کنند، لباس‌ خود و بچه‌ها را اطو بزنند و ...
نمونه‌های دیگر این روش یعنی تغییر زمان انجام کار، در مورد خرید کردن مصداق پیدا می‌کند. مثلا شما می‌توانید زمانی برای خرید سبزی یا نان بروید که صف کوتاه‌تری جلوی نانوایی یا سبزی فروشی وجود دارد. خانم‌های خانه‌داری که کار بیرون هم انجام می‌دهند معمولا بیش از خانه‌داران تمام وقت، کارهای منزل را بطور منقسم (یعنی در زمان‌های مختلف) انجام می‌دهند. با این وجود، معمولا در فصل زمستان و بخصوص اسفند ماه لازم است،‌ بسیاری از کارهای خانه برای خانه تکانی و شروع بهار انجام گیرد. در این زمان است که همه دست بکار می‌شوند. برای خانه تکانی هم بهتر است که کارها در روزهای مختلف و به تدریج انجام گیرد.
نکته دیگر این است که تمیز کردن فریزر در ماه‌های سرد سال آسان‌تر است چون نگهداری مواد غذایی یخ‌زده تا زمان پاکیزگی فریزر، بدون ظرف یخ هم امکان‌پذیر خواهد بود. (غذاهای یخ‌زده فاسد نخواهند شد)
● از منابع دیگر هم کاملا استفاده کنید
راجع‌به هر وسیله و منبعی که می‌توانید از آن استفاده کنید فکر کنید. ممکن است شما در منزل امکانات بالقوه‌ای داشته باشید که تا به‌حال از آن استفاده نکرده‌اید. مثلا استفاده از برنامه حافظه‌ مایکروفر و یا زمان‌سنج (تایمر) یا پیغام‌گیر تلفن، به شما اجازه می‌دهد قابلیت انعطاف‌ بیشتری در بکارگیری زمان بدست آورید.
اگر در خانه فرد دیگری هست که می‌تواند وظایفی را در انجام کارهای منزل به عهده بگیرد، بخشی از کار را به او واگذار کنید. مثلا می‌توانید از همسرتان بخواهید که بعضی لوازم مورد نیاز را در راه برگشت به خانه، بخرد. یا می‌توانید پسر بچه ۱۲ ساله‌تان را برای بردن لباس‌ها به خشکشویی بفرستید. البته هنگامی‌که مسئولیت‌ها را به افراد دیگر محول می‌کنید باید توانایی‌های فردی و مهارت‌ها را در نظر داشته باشید. مثلا نباید از کودک ۵ ساله‌تان بخواهید که آشغال‌ها را بیرون ببرد، حتی اگر بتواند کیسه آشغال را بلند کند. در عوض می‌توانید از او بخواهید در جمع‌ کردن سفره غذا به شما کمک کند.
اگر دیدید نتیجه کاری که دیگران انجام می‌دهند به خوبی کار شما نیست، دلسرد نشوید. ممکن است دخترتان طوری ظرف‌ها را شسته باشد که بعضی از ظروف هنوز چرب باشند، اما باید به او فرصت دهید تا با تکرار این کار مهارت بیشتری در انجام آن بدست آورد. در نهایت اگر دیدید تکرار هم نتیجه‌ای نداد، می‌توانید مسئولیت دیگری را به او محول کنید. در بعضی از خانواده‌ها قرعه‌کشی می‌تواند برای تقسیم کار بین فرزندان کمک کند تا بچه‌ها زودتر با هم به توافق برسند.
در پیشاپیش خانواده خود حرکت کنید. یعنی حرکت‌ها را پیش‌بینی کنید. ممکن است بعضی امکانات اجتماعی بتواند به شما کمک کند. مثلا می‌توانید به‌جای رفتن به مغازه برای خرید، از سرویس رایگان استفاده کنید و با یک تلفن خرید خود را انجام داده و از اتلاف وقت خود در رفت و آمد جلوگیری کنید.
● از خدمات بیشتری بهره ببرید
برای افزایش زمان تفریح خود در کنار خانواده می‌توانید از خدمات موجود در جامعه استفاده کنید. مثلا می‌توانید کسی را استخدام کنید تا هر هفته خانه را تمیز کند یا برای فرستادن چیزی برای دیگران می‌توانید از پیک استفاده کنید. بهتر است چیدن علف‌ها یا چمن‌زنی را به یک باغبان واگذار کنید. در ضمن می‌توانید کارهایی که قابلیت انجام همزمان را دارند،‌ با هم انجام دهید. مثلا همینطور که به درس و مشق کودکتان نظارت می‌کنید، سبزی پاک کنید.
احتمالا خواهید گفت: <برای استفاده از خدمات بیشتر،‌ لازم است پول بیشتری خرج کنیم.> بله همین‌طور است‌،‌ باید بالاخره تصمیم بگیرید کدام یک ارزش بیشتری برای شما دارد،‌ پول یا وقت!
گاهی مجبورید کارهایی را انجام دهید که میل و رغبتی به انجام آن ندارید یا قادر به انجام آن نیستید.
البته شما هم در عوض می‌توانید کارهایی انجام دهید که دیگران قادر به انجامآن نیستند. مثلا ممکن است شما آشپز ماهری باشید و از آشپزی لذت ببرید اما وسیله و مهارت کافی برای انجام خیاطی را نداشته باشید. در این صورت شما می‌توانید برای همسایه‌تان که خیاط ماهری است، غذا ببرید و درعوض از او بخواهید که ترمیم و دوخت و دوز لباس‌های خانواده شما را انجام دهد. البته این کار باعث افزایش زمان استراحت و تفریح شما نمی‌شود اما حداقل هر دو شما به کاری مشغول می‌شوید که از انجام آن لذت می‌برید.
● معیارها و الگوی خود را عوض کنید.
برای افزایش زمان استراحت می‌توانید زمان کمتری را صرف کارهای خانه کنید، مثلا به‌جای اینکه هفته‌ای دو بار لباس‌ها را در ماشین‌لباس‌شویی بریزید،‌ هفته‌ای یکبار آنها را بشویید و یا به‌جای هفته‌ای سه بار،‌ هفته‌ای دو بار جارو بزنید. لازم نیست خیلی از الگوی پاکیزگی خود کوتاه بیایید فقط کافی است کمی از وسواسی که برای انجام هر کار دارید کم کنید. مثلا شاید لازم شود کمی غبار روی اسباب‌‌خانه را تحمل کنید و به‌جای اینکه هر روز گردگیری کنید،‌ یک روز در میان این کار را انجام دهید.
برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید راه‌های بسیار کوچک و ساده‌ای بیابید ،که وقت بیشتری در اختیار شما بگذارد. مثلا : لباس‌هایی بخرید که پس از شستن نیاز به اطو کردن نداشته باشد.
گاه خیلی سخت است که از فعالیت‌های مورد علاقه‌تان دست بکشید. اما باید بسنجید که کدام مورد برای شما اهمیت بیشتری دارد و وقت خود را بیشتر صرف همان حوزه کنید.
تغییر شغل یا زمان می‌تواند تغییرات زیادی ایجاد کند. برای اینکه همه چیز بر وفق مرادتان باشد، شاید لازم شود که نوع کارتان یا ساعت کاری خود را تغییر دهید. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار به‌خصوص آنهایی که شغل بیرون از منزل دارند، در تلاشند تا بتوانند بین کار و زندگی خانوادگی خود تعادل برقرار کنند.
حتی گاهی لازم است برای این کار محل کار یا شغل خود را عوض کنند. مثلا اگر محل کار شما جایی است که مجبورید وقت زیادی را صرف رفت و آمد به محل کارتان کنید، می‌توانید محل کار خود را به جایی نزدیک‌تر منتقل کنید. البته ممکن است خیلی حق انتخاب نداشته باشید که کجا کار کنید،‌ (بدلیل معضل اشتغال در جامعه معمولا کسی حاضر نیست شغل خود را فقط به‌خاطر دوری محل آن، از دست بدهد) اما می‌توانید در نهایت جمع‌بندی کنید، کدام بهتر است: بیکار باشید و خانه‌داری کنید یا کار کنید و برای خانواده‌تان وقتی نداشته باشید! پس بهتر است شغلی انتخاب کنید که کمتر وقت شما را در رفت و آمد تلف کند.
اگر با رعایت نکات بالا توانستید بر زمان خود مدیریت کنید، خواهید دید که با رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌تان، اعتمادبه‌نفس خوبی کسب خواهید کرد. این کار به شما خواهد فهماند که در کار خود کفایت و مهارت لازم را داشته‌اید و این احساس به شما سلامت خواهد بخشید.


دنبالک ها: عسل گل های وحشی