تبلیغات
تغذیه.سلامتی.خانه داری - مدیریت تواناسازی کارکنان

مدیریت تواناسازی کارکنان

نویسنده :ارتین بالایی
تاریخ:1390/07/16-07:09 ق.ظ

 

 

اثری که هم اکنون به خوانندگان گرامی و علاقمندان به مدیریت تقدیم میشود ترجمه ای است از کتاب Empowerment Takes More Than Minute  چاپ 1996 تالیف کنت بلانچارد ، جان کارلوس و آلن راندولف میباشد

توانا سازی جادو نیست بلکه عبارت است از چند مرحله ساده و بردباری و استقامت زیاد

 

محیط کار توانمند ، محیطی است که در آن کارکنان نیروی محرکه اصلی هستند . تنها شمار اندکی از تحولات پدیدآمده در کسب و کار ، همانند جنبش محیط کار توانمند مورد استقبال واقع شده است .این تحولات در عین حال مشکل آفرین نیز بوده اند .
تواناسازی ظزفیتهای بالقوه را برای بهره برداری از سرچشمه توانایی انسانی که از آن استفاده کامل نمی شود ، در اختیار می گذارد . هرگاه سازمانها بخواهند در دنیای پیچیده و پویای امروزی ادامه حیاب دهند ، این نیروی بالقوه را بایستی مهار و مورد استفاده قرارداد.

ویژگیهای کلی کارکنان توانمند

کارکنان توانمند به سازمان و خودشان نفع میرسانند آنها مشاغل یا زندگی خود را بیشتر دارای هدف حس می کنند و درگیری آنها مستقیما به بهسازی مستمر در سیستمها و فرایندهای محل کار تبدیل میشود.
در سازمان توانمند ، کارکنان با احساس هیجان ، مالکیت و افتخار ، بهترین ابداعات و افکار خود را پیاده می سازند . علاوه بر این ، با احساس مسوولیت کار میکنند و منافع سازمان را بر منافع خود ترجیح میدهند .

مدل مدیریت سنتی که در آن مدیر کنترل میکند و کارکنان تحت کنترل هستند ، دیگر کار آمد نیست . به منظور ایجاد محیط کار توانمند ، نقش مدیریت در سازمان بایستی از چارچوب ذهنی فرماندهی و کنترل به محیط حمایتی و مبتنی بر حس مسوولیت تبدیل گردد که در آن کلیه کارکنان فرصت داشته باشند به نحو احسن همکاری کنند .

تواناسازی قطعا قابل وصول است . اما چنین سفری کار کسانی که روحیه ضعیف دارند نیست . از شما که میخواهید در این راه قدم بگذارید جدا میخواهیم که پابرجا باشید و می دانیم که در مسیر فوق در صورتی با توجه به سه کلید تواناسازی که ذکر خواهد شد ، گام بردارید ، موفق خواهید شد .

سازمانها  برای ادامه حیات باید از چهار ویژگی برخوردار باشند :
1) مشتری گرا بودن : هرسازمان که به خواست و احتیاجات مشتریان بی اعتنا باشد الزاما در درجه دوم قرار میگیرد و یا به زودی از صحنه کسب و کار خارج خواهد شد .
2) کارا بودن از حیث دخل و خرج : افزایش هزینه ها همراه با پیکار بی امان رقبا بر سر قیمت گذاری ، شرکتها را وادار کرده بود که حاشیه سودآوری را در قیاس با گذشته بسیار محدود کنند لذا شرکتها برای ادامه حیات مجبود هستند به مراتب بیشتر تلاش کنند و با درآمدی به مراتب کمتر بسازند .
3) سریع العمل و انعطاف پذیر بودن
4) بهبود مستمر : هریک از افراد شرکت باید این تصور را از سازمانی داشته باشند که بایستی امروز بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز باشد .یعنی پایه ریزی سازمان به گونه ای که پیوسته و همواره از آنچه هست ، بهتر شود .

لذا برای دستبابی به این خصوصیات ، مهمترین ابزار رقابتی نیروی انسانی است که باید آنرا توانا ساخت

((تواناسازی ، دادن قدرت به افراد نیست . افراد هم اکنون دارای قدرت میباشند (به صورت سرمایه ای از دانش و انگیزش ) که کار خود را بسیار عالی انجام دهند .تواناسازی را به عنوان آزاد کردن این قدرت تعریف می کنیم .))


توانا سازی به نتیجه نمیرسد مگر اینکه از بالاترین سطح سازمانی شروع شود .

 

مدیران توانا ساز :
شما دارای وظیفه  دیگری هستید به جای هدایت و کنترل و نظارت بر افراد ، مانند گذشته ، شما  مثل یک حلقه اتصال بین افراد و بقیه تشکیلات سازمان عمل می کنید .
منظور از حلقه اتصال چیست ؟
نقش جدید شما به عنوان مدیر تواناساز عبارت است از هماهنگ کردن تلاشها ، بدست آوردن منابع ، برنامه ریزی استراتژیک ، کارکردن با مشتریان ، تعلیم کارکنان و نظایر آن . هرکاری که شما انجام میدهید در راستای کمک به کارکنان است  تا بیشتر موثر واقع شوند . حالا شما برای آنها کار میکنید نه انها برای شما .

 

سازمانها  برای ادامه حیات باید از چهار ویژگی برخوردار باشند :
1) مشتری گرا بودن : هرسازمان که به خواست و احتیاجات مشتریان بی اعتنا باشد الزاما در درجه دوم قرار میگیرد و یا به زودی از صحنه کسب و کار خارج خواهد شد .
2) کارا بودن از حیث دخل و خرج : افزایش هزینه ها همراه با پیکار بی امان رقبا بر سر قیمت گذاری ، شرکتها را وادار کرده بود که حاشیه سودآوری را در قیاس با گذشته بسیار محدود کنند لذا شرکتها برای ادامه حیات مجبود هستند به مراتب بیشتر تلاش کنند و با درآمدی به مراتب کمتر بسازند .
3) سریع العمل و انعطاف پذیر بودن
4) بهبود مستمر : هریک از افراد شرکت باید این تصور را از سازمانی داشته باشند که بایستی امروز بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز باشد .یعنی پایه ریزی سازمان به گونه ای که پیوسته و همواره از آنچه هست ، بهتر شود .

لذا برای دستبابی به این خصوصیات ، مهمترین ابزار رقابتی نیروی انسانی است که باید آنرا توانا ساخت

((تواناسازی ، دادن قدرت به افراد نیست . افراد هم اکنون دارای قدرت میباشند (به صورت سرمایه ای از دانش و انگیزش ) که کار خود را بسیار عالی انجام دهند .تواناسازی را به عنوان آزاد کردن این قدرت تعریف می کنیم .))


توانا سازی به نتیجه نمیرسد مگر اینکه از بالاترین سطح سازمانی شروع شود .

مدیران توانا ساز :
شما دارای وظیفه  دیگری هستید به جای هدایت و کنترل و نظارت بر افراد ، مانند گذشته ، شما  مثل یک حلقه اتصال بین افراد و بقیه تشکیلات سازمان عمل می کنید .
منظور از حلقه اتصال چیست ؟
نقش جدید شما به عنوان مدیر تواناساز عبارت است از هماهنگ کردن تلاشها ، بدست آوردن منابع ، برنامه ریزی استراتژیک ، کارکردن با مشتریان ، تعلیم کارکنان و نظایر آن . هرکاری که شما انجام میدهید در راستای کمک به کارکنان است  تا بیشتر موثر واقع شوند . حالا شما برای آنها کار میکنید نه انها برای شما .



دنبالک ها: عسل گلهای وحشی