تبلیغات
تغذیه.سلامتی.خانه داری - مهارت ارتباط موثر

مهارت ارتباط موثر

نویسنده :ارتین بالایی
تاریخ:1390/08/7-10:02 ق.ظ

امروزه ما در دنیایی زندگی می كنیم كه ناگزیرازارتباط وبرخورد با دیگران هستیم آنچه مسلمه اینه  كه هیچ كس قادر  نیست بدون كمك ومساعدت وارتباط با دیگران ، نیازهای معمولی خود را برطرف سازه  .حال سئوالی كه اینجا مطرح میشه اینه كه چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار كنیم ؟ وجهت افزایش این ارتباط چه كارهایی باید انجام دهیم ؟ یا اینكه چه كارهایی نباید انجام دهیم؟

در معاشرت باید با روی گشاده ونرمی ومهربانی با همه رفتار نمود وتند خویی با هركس كه باشد بد ست .اگر خود را در سطح دیگران قرار دیم واز زبان آنها برای انتقال نقطه نظرهای خود استفاده كنیم ،اغلب به نتیجه دلخواه می رسیم وبا دیگران در سطح خود آنها ظاهر شدن همان برقراری ارتباط موثرمی باشد .بعضی ها گمان می كند كه ارتباط فقط شامل حرف زدن ،نوشتن ویا بحث كردنه  ، اینها از عناصر مهم ارتباطی هستند ولی در واقع ارتباط را رفتاری  ست كه پیامی در خود دارد كه توسط طرف مقابل ما درك میشه، خواه شفاهی باشد یا غیر شفاهی ،آگاهانه یا ناآگاهانه ، عمدی و…. ولی اگر ادراك شه ،جنبه پیام ارتباطی پیدامی کنه و همین عدم درك پیام رابطه رامختل، ونارسامی سازه . ارتباطات عامل ومنشا بسیاری از شادیها وغصه ها و رنجها زندگیست ، زندگی شاد ، زندگی سرشار از دوستی ست . روشنه  كه با افراد متفاوت ، رفتارهای متفاوتی خواهیم داشت تاكید بر خصوصیات مشترك ارتباط را موثر می كنه ، ما انسانها با یكدیگر مشتركات فراوان داریم ،با كمی تمرین می توان خود را همراه دیگران بیابیم و با آنها دوست وهم رای شیم.

یکی از مهارتهای اصلی زندگی مهارت ارتباط موثر

ارتباط به  شیوه های مختلف تعریف شده که در اینجا چند موردش رو بیان می کنم

1-    لغوی : پیوند دادن ، ربط دادن ، پیوستگی و پیوسته ساختن

2-    اصطلاح : پیوند دادن یا بیان کردن خواسته نظر یا احساس و آرزو از سوی یک فرستنده به یک گیرنده

3-    جامعه شناسی : فن انتقال احساسات ،عواطف ، خواسته ها ، نیازها واندیشه ها

4-     روانشناسی : فرآیند انتقال احساسات ، عواطف، خواسته ها ، نیازها واندیشه ها با تاثیر متقابل

 

 راههای انتقال پیام :

 ۱-    نماد کلامی

2-    نماد نوشتن

3-    نماد تصویری

4-    زبان بدنی

 راههای انتقال پیام کلامی :

 ۱-    کلام : 7٪ اطلاعات منتقل میشه

2-     ریتم وآهنگ کلام : 38٪ اطلاعات منتقل میشه

3-     حرکت : 55٪ اطلاعات منتقل میشه

 تیپ های ارتباطی :

 ۱-    سمعی (شنیداری) : این افراد شمرده، رسا و بلند حرف می زنن. به گفتار افراد و تن صداهایشان توجه دارن. به تحسین، تقدیر، تشکر، اظهار علاقه گفتاری، گفتار شیرین و موسیقی علاقه بسیاری نشون میدن. سرعت کار کردن سمعیها با سرعت خواندن شان مطابقه. آنها بیشتر به بازی های پر سر و صدا و کم تحرک علاقه دارند.

2-     بصری (بصری) : کسانی هستند که تمایل دارند جهان را به صورت تصاویر ادراک کنن. آنها دیده هایشان را به خوبی به حافظه می سپارن . نیروی تصور بصری در این افراد قوی است. به همین دلیل برای اینکه خود را با تصوراتشان هماهنگ سازن به طور معمول تند تند، بریده بریده و هیجانی صحبت می کنن. هنگام حرف زدن دستهایشان را تکون میدن . در جزوه هایشان از رنگ های متفاوت، شکل و نقاشی بسیار استفاده می کنن . بصری ها در تهیه ی لباس هایشان هم به تنوع رنگ اهمیت میدن . به هم ریختگی و آشفتگی افراد، آنها را بسیار اذیت می کنه. وموقع صحبت کردن با فرد به او نگاه می کنن ومعمولا منتظر لبخند  ازطرف مقابله .

3-    لمسی : رمانتیک ترین افراد روی زمین لمسی ها هستن . آنها معمولاً کندتر، آرام تر و احساسیتر از بقیه هستن . مسائل حسی را خوب به حافظه می سپورن و کلمات و تعبیراتشان با حس لامسه در ارتباطه. مثلاً می گویند: دست به کاری سخت زده‌ام یا کارم سنگین و فشرده ست . آن‌ها بدنی سست با فرمی خمیده دارن.

4-     ترکیبی : در این تپپ ممکن است فرد  دو تیپ سمعی ، لمسی یا بصری ، لمسی رو  باهم داشته باشه . تعداد کمی از افراد داداری این تیپ ارتباطی می باشن .

 

نکته : شاید بیشتر این ویژگی‌ها در همه باشد ولی معمولاً ویژگی یک گروه در فرد غالب تره میشه .

 مهارتهای ارتباطی :

 انواع ارتباط :

1-    من وآن : با افراد به حکم یک شی برخورد می کنیم مثل بلیط فروش ، راهنمای فروشگاه وغیره...........

2-    من وشما : این ارتباط به تناسب موقعیته صورت می گیره

3-    من وتو : موفق ترین نوع ارتباط

 ودر ادامه چند راهکار برای داشتن ارتباط بهتر :



1- صریح وصادق بودن:

سعی كنیم در روابط خود با دیگران صریح وصادق باشیم ، در گفته های خود صریح وصمیمی باشیم واز هر نوع ابهامی اجتناب كنیم ، چون اگر منظور خود را با صراحت بیان نكنیم طرف مقابل ما به اشتباه می افته وبه حدس وگمان متوسل می شه واز واقعیت دور می گرده.

2- احساسات خود را بیان كردن:

بااحساس خود روراست باشیم ، سعی كنیم مشكلات زندگی واحساساتی كه داریم،باهمسر وشریك وباطرف مقابل خوددر میان بذاریم .حتی اگر گمان كنیم كه باعث ناراحتی آنها میشه اگر می خواهم با طرف مقابل خود ارتباطی معقول ومنطقی بر پایه تفاهم باشه ، بهترین روش روراست بودن است واحساس خود را باوی در میان گذاشتن .اگر مشكلی را حل نشده باقی بذاریم ویا موضوعی را كه مداقه وگفتگو در باره آن الزامی است به میان نكشیم

3- زمینه مشترك ونكات مشابه را یافتن :

درجست وجوی زمینه های مشترك باشیم، سعی كنیم در ارتباطمان بیشتر ا نكات مشترك ومشابه را بیابیم . اهداف ونیازها ونگرانیها را از نظر او نگاه كنیم وبرای اینكه شرایط طرف مقابل را درك كنیم باید اموراو را از دید ونظر او ببینیم وبا پرس وجو ، از اموری كه نگرانی او باعث شده ، متوجه گردیم ،همین نكات مشترك زمینه های مساعدی هستن كه شالوده همدلی ووحدت وتفاهم را برروی آن می توان بنا كرد ، عبارتی مثل : ((من وتو هردو همین را می خواهیم ))را می توان بیان نمود.

4- همدلی وهمدردی كردن:

سعی كنیم با شخص احساس مشترك داشته باشیم . شادی وغم خود به حساب آوریم وموقعی كه او احساس غم می كنه ما نیز با او همدرد وهم غم شویم وبالعكس سعی ما این باشه كه سیستم حسی فردارتباط برقرار كنیم .

5- شنونده خوبی بودن:

شنونده خوبی باشیم وگوش كردن  فعال را تمرین کنیم .گوش كردن به سخن وكلام دیگری موجب میشه تا او در نهایت آرامش خیال ، به طور واقع ، معنویات قلبی واحساسات خود را با ما در میان بذاره وبرایمان احترام قائل شه و آماده شنیدن نظرات ما شه . برای اینکه نشان دهیم شنوده خوبی هستم برقراری روابط چشمی ، تکان دادن سر گفتن کلمات مانند دیگه ، خوبه ، داشتی می گفتی . و سعی کنید پیامی که از صحبتش گرفتم رو بیان کنیم

6- سیستم روحی افراد را شناختن وتقلید از آنها:

برای این كار باید به دقت به افراد چشم بدوزیم وبه سخنان آنها به دقت گوش فرا دیم وببینیم غالبا" از چه نوع كلماتی استفاده می كنند آنگاه با استفاده از همان نوع كلمات ، تقلید از لحن صدا،حالات وحركات چشم ها به گونه ای با آنها نحوه فكر وعملكرد ذهنی شان مطابق باشه.

7- شخصیت افراد در نظر گرفتن:

باید ببینیم طرف مقابل ما چه شخصیتی داره ، برون گراست یا درون گرا ، برای صمیمیت با درون گرایان باید ببینیم چه ایده ها وارزشهای برای آنها اهمیت داره و بكوشیم تا با توجه به چارچوبهای ذهنی شون با آنها رفتار كنیم وصحبت كنیم وبالعكس ، برای همدلی با برون گرایان به آنها نشان دهیم كه آنچه می گویند وعمل می كنن با اندیشه ورفتار مردم هماهنگه.

8- تقویت نمودن عزت نفس :

برای تقویت عزت نفس خودباید با تعمق در ژرفای وجود از دنیای پیچیده درون خود آگاه شیم ، به كاستی هایمان پی ببریم ، جهت گیری هایمان را در قبال رویدادهای مردم وشرایط گوناگون بشناسیم وبه فكر اصلاحشان باشیم وبا كمك حرمت نفس وارزشی كه برای خودمان قائل هستیم حق انتخابمان چندبرابرمیشه وارتباطمان با دیگران به نحو چشمگیری بهبود می یابه.

9- محترم شمردن احساس طرف مقابل :

همواره رفتاری احترام آمیزداشته باشیم واحساس طرف مقابلمان رامحترم بشموریم،كوچك كردن همدیگه،به خصوص درحضور دیگران درمناسبات وروابط ،اثرتخریبی داره،رفتار توام باظرافت وملایمت نه فقط شامل رفتار مودبانه می شه،بلكه صفا وصداقت واقعی واعتمادكامل نیز در برداره. وباید سعی کنیم به دیگران بر چسب نزنیم .

10- سكوت نمودن :

سكوت پیامی اعجاز گر در امر ارتباطه ویكی از جنبه های مهم ارتباطه ، مشروط بر اینكه حاوی پیامی باشه، سكوت می تونه در مناسبات انسان عشق ورضایت وخشنودی وتفاهم دوگانه واحساسها را منتقل سازه.

11- عدم افراط در موعظه:

منظورمان را به صورت سخنرانی ونصیحت خشك تو خالی بیان نكنیم . موعظه می تونه جنبه افراطی ومخرب درروابط داشته باشه ومابایدسعی كنیم حداعتدال رانگاه داریم وبرای سخنانمان ارزش قائل شویم وجایی كه ازمانظرمی خوان ، نظر بدهیم . در جملات از ضمیر من استفاده کنیم . استفاده از ضمیر تو یا شما فرد را مجبور به دفاع می کنه .

12- وقت وموفقیت شناس بودن :

یادبگیریم كه چه وقت شوخی وچه وقت جدی باشیم ،هیچگاه طرف مقابلمان رادست نندازیم ،ازگفتن جملات وكلماتی كه باراخلاقی وفرهنگی مناسبی نداره دربیان منظورمان ، خوداری نماییم ،شوخی كردن بایدباتوجه به موقعیت وزمان خاصی باشه . سوالات نابجا ومکرر نباشه بلکه بجا باید پرسید . به عنوان مثال وقتی پاسخها تلگرافی شروع می شود صحبت کردن را به موقعیت دیگر باید موکول کنیم .

13- مخالف نمودن به شیوه مناسب :

یاد بگیریم كه چگونه بدون بحث وجدلهای مخرب ، مخالفت خود را نشونن بدیم ، جرو بحثها غالبا" بابلند كردن صدا ، دادوفریاد ، خشم وغضب ، همراه ست . بحث وجدلها تا حدود زیادی تحت تاثیر گرایشات وخلق وخوی افراد درگیر مباحثه قرار می گیره .اكثریت مردم فاقد  روحیه خود پسندانه افراطی هستن ، به این علت با تسلطی كه بر نفس خود دارند می توانند از درگیری واهانت خود داری كنن .كسی كه می خواد شمارا خشمگین كنه تاازكوره در بریدبهترین راه مقابله باآن برگزیدن روشن سازنده به جای عكس العمل وروش مخرب ومنفی ست كه اوبه آن توسل جسته .

14)یكی بودن قول وعمل :

سعی كنیم قول وعملمان یكی باشه .هنگامی كه خودمان برای گفته های خود ارزش قایل نیستیم ، چه انتظاری می توان داشت كه دیگران قولها وسخنان ما را محترم بشماره .هنگامی كه ما قول می دیم كاری را انجام میدیم سعی كنیم آن را به مرحله عمل برسونیم واگر ناتوان در انجام آن هستیم هرگز خود مكلف به وعده ای كه از عهده آن بر نمیآییم ، نكنیم روراست وصادقانه بگویم نمی تونم .پس برای اینكه دیگران را به خوبی درك كنیم باید بتونیم اطلاعات را به خوبی از آنها كسب كنیم واین امر منوط به توانایی ما در دقیق گوش كردن ، دقت نظر ، همدلی ، طرح سئوالات مفید وسودمند واحترام متقابل ست . احترام با سیستم حسی فرد دیگر ، مشاهده همه چیز از نگاه او وسر در آوردن از نیازها وعلایقش به ما كمك می كنه كه اطلاعات را به نحوی دریافت كنیم كه به سهولت قایل فهم وهضم باشه . دو عامل اساسی ارتباط ، همان درك شدن ودرك كردن ست . زندگی یك مسابقه صرف نیست،می توانیدبا اشخاص به گونه ای رفتار كنید كه هركس خودرا یك برنده در نظر بگیره واحساس پیروزی كنه. شرایط پیروز شدن یكی وباختن دیگری هرگز به نفع كل نیست. همگام شدن نه تنها روی دیگران ، بلكه روی ما نیز تاثیر قابل ملاحظه ای بر جای می گذارد .وقتی با دیگران همگام می شویم در واقع به دورن آنها می رویم ودر ذهن آنهاجا می گیریم ودر ارتباطمان باید سعی مان در افزایش وارتفاء بیش ازبیش این رفتارهاباشه و در نتیجه تجربه ای از آنها پیدا كنیم. همگام شدن موثربه ما امكان می ده با دیگران برخورد همدلانه وبه یاد ماندنی داشته باشیم .

بر گرفته از وبلاگ پیوند سبز( روانشناسی)



دنبالک ها: عسل گلهای وحشی