تبلیغات
تغذیه.سلامتی.خانه داری - 73ایده بازاریابی برای افزایش فروش

73ایده بازاریابی برای افزایش فروش

نویسنده :ارتین بالایی
تاریخ:1390/06/19-09:57 ب.ظ

 

هرچقدر استراتژی جامعی برای بازاریابی داشته باشید، باز از دانستن نكاتی جهت هدف گیری دقیق مشتریان محصولات و خدمات تان بی نیاز نخواهید بود. در ذیل هفتاد و سه نكته بازاریابی برای كلیه كسب و كارهای خرد و كلان ارائه می گردد.

 

ایده های كلی

  • نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یك فعالیت بازاریابی شب شود
  • درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین كنید.
  • هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یك بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
  • یك پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید.
  • هر روز و هر ساعت كارت ویزیت را همراه تان داشته باشید.


بازار هدف

  • نسبت به تحولاتی كه شاید روی بازار هدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تاثیر بگذارد، هوشیار باشید.
  • مطالعات تحقیق بازاریابی درباره حرفه، صنعت، محصول و گروه های بازار هدف خود را بخوانید.
  • آگهی های رقبای خود را گردآوری كنید و با مطالعه آنها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی ها و مزایای محصولات آنها به دست آورید.
  • از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب كردند و خواستار توصیه هایی برای بهبود كیفیت شوید.
  • از مشتریان سابق بپرسید چرا شما را رها كردند.

 

توسعه محصول

  • یك  محصول جدید ارائه دهید.
  • نسخه ای ساده تر، ارزان تر یا كوچك تر از محصول  خود پدید آورید.
  • نسخه ای شكیل تر، گران تر، سریع تر یا بزرگتر از محصول  خود ارائه دهید.


آموزش ، منابع و اطلاعات

  • برای كاركنان خود یك صندوق پیشنهادات بگذارید.
  • در سمینارهای بازاریابی حضور یابید.
  • كتاب های بازاریابی را بخوانید.
  • مشترك نشریات مكتوب و اینترنتی بازاریابی شوید.
  • هرماه یك جلسه بازاریابی با كاركنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره استراتژی و وضعیت بازار بحث كنید و ایده های تازه بگیرید.
  • یك مشاور بازاریابی جهت همفكری استخدام كنید.

قیمت گذاری و پرداخت

  • ساختار قیمت گذاری تان را تجزیه و تحلیل كنید و ببینید كجای آن نیاز به اصلاح و تنظیم دارد.
  • به مشتریان ثابت، هدیه  دهید.
  • در زمانهای خاص محصول ویژه با تخفیف ارائه نمایید.

ارتباطات بازاریابی

  • برای مشتریان كنونی و بالقوه تان یك خبرنامه منتشر كنید.
  • بروشوری از محصولات و خدمات تان را چاپ كنید.
  • همراه بروشورهای خود یك برگه نظرسنجی بگنجانید كه پول تمبرش را شما پرداخته اید. بدین ترتیب می توانید بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت كنید.
  • یادتان باشد كارت ویزیت درون جعبه كارایی ندارد، حتما آن را پخش كنید. به هر مشتری بالقوه دو كارت ویزیت و بروشور بدهید تا یكی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدهد.
  • برای هركدام از بخش های بازار هدف تان یك كارت ویزیت و بروشور خاص طراحی كنید، (مثلا یكی برای سازمان ها و نهادهای دولتی و یكی برای كاسب كارها و مصرف كنندگان)
  • یك پوستر یا تقویم با آرم شركت تان چاپ كنید و به مشتریان هدیه بدهید.
  • روی سربرگ، برگه های فاكس یا صورتحساب، شعار یا جمله ای در وصف فعالیت خود به چاپ برسانید.
  • در بروشورهای خود نظرات مثبت مشتریان درباره كالا و خدمات خود را به چاپ برسانید.
  • برای بازاریابی به شیوه پست مستقیم از پاكت های رنگی یا بزرگ استفاده كنید تا كنجكاوی گیرنده را برانگیزد

رابطه با رسانه ها

  • از انتشار نشریات و سایت های جدید متوجه شوید تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستید.
  • در سایتها و فروم ها و روزنامه های عادی یا اقتصادی و نشریات تخصصی مطلب بنویسید.
  • مقاله ای به قلم خود چاپ كنید و نسخه های آن را برای همكاران تان بفرستید و یا در فروم ها منتشر کنید..
  • یكصدمین، پانصدمین یا یكصد هزارمین مشتری خود را در سایت خود معرفی كنید.
  • یك جایزه سالیانه به راه اندازید و آن را در بوق و كرنا كنید. مثلا می توانید به بهترین كارمند سال شركت یا سازمان خود جایزه بدهید.
  • اخبار خود را همراه عكس مربوطه به مطبوعات و سایتها بفرستید.
  • مرتبا سایتها و  روزنامه ها و مجلات را برای یافتن فرصت های روابط عمومی بخوانید.
  • برای سایتها و مطبوعات مقالات «راهنما» درباره حوزه تخصصی كسب و كارتان بفرستید.



خدمات مشتری و رابطه با مشتری

  • از مشتریان تان بخواهید كه بازگردند.
  • تماس های تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دهید.
  • روی دستگاه پیامگیر تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات كار شركت، مكان و فرد پاسخگو را ضبط كنید.
  • روی دستگاه پیامگیر تلفن، پیامی بیادماندنی یا «نكته روز» را ضبط نمایید.
  • برای مشتریان تان نمایش یا هر رویداد جالب دیگر را سازماندهی كنید یا بلیت تئاتر و سینما و... برایشان بفرستید.
  • در دفترتان با حضور مشتریان یك سمینار برگزار كنید.
  • تشكرنامه های دستنویس خوش خط برای مشتریان بفرستید. می توانید برای جشن تولدشان یا سایر مناسبت های سال، كارت تبریك ارسال كنید.
  • مقالات جالب را كپی كنید و همراه كارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان كنونی یا بالقوه بفرستید.
  • بخشی از وب سایت خود را به نظرات  مشتریان اختصاص دهید.

تبلیغات

  • در فصل های اوج فعالیت تجاری برای كسب و كارتان تبلیغ كنید.
  • یك ایمیل و شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید.
  • برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب كنید و آن را در كلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید.
  • از طریق پست مستقیم، كسب و كار خود را مشتركا با سایر حرفه ای ها تبلیغ كنید.
  • در یك دایركتوری ویژه یا كتاب زرد تبلیغ نمایید.
  • در همه سایتهایی که تبلیغ رایگان میپذیرند تبلیغ کنید.
  • به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ كنید. این آگهی را در نشریه ای پرمخاطب قرار دهید.
  • به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودكار، پدماوس یا ماگ بدهید.
  • درون پاكت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا كنجكاوی گیرنده تحریك شود.
  • برچسب های جالبی برای نصب روی شیشه اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع كنید.
  • آگهی های خود را كدگذاری و نتایج شان را دنبال كنید.
  • حامی مالی یك مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.

رویدادهای ویژه

  • در دبیرستان ها سخنرانی كنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه كنید.
  • بخشی از وقت و پول خود را به سازمان های خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات و سایتها به چاپ برسانید.
  • یك سی دی یا فیلم آموزشی درباره خدمات خود تهیه كنید و رایگان توزیع نمایید.
  • كتاب تالیف كنید

ایده های فروش

  • روزنامه ها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت های تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصب های شركت ها بخوانید.
  • شعارها و استراتژی های بازاریابی تان را به اطلاع وكیل، حسابدار، بانكدار، تعمیركار و كانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید.
  • ساعات فعالیت خود را افزایش دهید.
  • حتی در ایام تعطیل گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.
  • نمونه های محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
  • به مشتریان سابق تلفن بزنید , ایمیل بزنید و یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب كنید.
  • از طریق اینترنت سفارش بگیرید.
  • به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید كه سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است.
  • از زمان پاسخگویی به سفارش ها بكاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل كنید.

نوشته : جویس بوسك Joyce Bosc

بر گرفته از  : روزنامه تفاهم